5 februarie 2016

Perenitatea conceptiei autorului Pierre Manent



In politologia intitulata “Istoria intelectuala a liberalismului”, autorul Pierre Manent prezinta marile momente ale istoriei liberalismului ghidandu-se din principalele opere ale filozofiei politice, iesind foarte rar din pozitia de narator. Voi pune accentul pe analiza celui de-al saselea capitolul al cartii, numit:”Rousseau critic al liberalismului”.
Titlul capitolului nu este unul semnificativ, asa cum afirma si autorul: “pare absolut arbitrar sa il prezinti pe Rousseau drept critic al liberalismului”, tinta indignarii sale este ordinea sociala si politica din perioada sa, insa nici nu il putem caracteriza ca un promulgator al liberalismului. In ochii lui Rousseau, tara nu se mai caracterizeaza prin monarhie absoluta, ci prin inegalitate, aceasta devenind spiritul societatii. Oamenii se privesc si se compara reciproc, acest lucru a dus la degradarea naturii umane. Omul, asa cum relateaza autorul, a ajuns un individ solitar, interesat in special de propria sa persoana, “el nu asculta decat de el insusi”. In societatea moderna, “compararea” este principala problema, datorita ei omul nu va putea atinge nivelul maxim al fericirii, deoarece intotdeauna va exista cineva care va fi “mai bogat” sau “mai frumos” sau “mai inteligent”. Rousseau este constient ca aceasta problema nu este doar in Franta, ci persista in orice societate moderna, omul a uitat sa fie “un cetatean” , el este “un burghez”. Diferenta intre popoare este insa semnificativa, in antiteza cu burghezii francezi, care au devenit direct burghezi sub protectia monarhiei absolute, burghezii englezi au fost prima data cetateni, confrantandu-se cu probleme zilnice ale unui cetatean. Autorul Pierre Manent nu uita sa mentioneze aprecierea pe care Rousseau o are pentru libertatea antica, dandu-le ca exemple pe Sparta si Roma. In societatile respective omul punea interesul cetatii dincolo propriile interese reusind sa isi gaseasca fericirea:”el nu era divizat, era una, si pentru ca era una, era in acelas timp fericit”. Ccomparand acesti oameni cu burghezul societatii moderne, reusim sa scoatem la iveala caracterul dizgratios al acestuia.
Manent atrage atentia printr-un scurt moment de falsa indoiala, in ceea ce priveste inlocuitorul liberalismului din punctul de vedere al lui Rousseau. Desi acesta a dat impresia ca cetatea antica, sau o societate politica bazata pe ideile sale, este un bun inlocuitor al liberalismului, de fapt insusi Rousseau admite ca aceasta nu ar mai fi dorita. Acesta admite ca este necesara revenirea la “omul anterior”, cel solitar devenind doar un animal cu abilitati de “perfectibilitate”. Autorul incheie capitolul amintind ca noua societate este efectiv “mai egala decat cea veche”.
In alta ordine de idei, autorul Pierre Manent reuseste cu ajutorul lui Rousseau sa evidentieze adevaratele problemele ale unei societati sub influenta liberalismului. Asa cum afirma si Rousseau, poate nu monarhia este cheia spre rezolvarea problemelor si deschiderea drumului catre fericire, insa se dovedeste in practica ca la baza liberalismului sta inegalitatea, nu libertatea. Cu alte cuvinte, pentru ca eu sa fiu fericit intr-o mare masura, trebuie ca altul sa fie nefericit. Nu putem vorbi despre libertate ca baza a liberalismului, deoarece in permanenta exista aceasta dorinta de inavutire, de a avea mai mult decat in prezent. Totul pleaca de la conceptul comparatiei, asa cum sustinea si Rousseau, concept care nu exista in cetatea antica, din simplul fapt ca fiecare cetatean isi stia foarte bine statutul, avand posibilitati minime de evolutie. Aceasta este partea buna a liberalismului, partea pe care autorul nu a remarcat-o, si-anume posibilitatea permanenta de evolutie. Comparativ cu societatea antica invocata de Rousseau, societatea moderna ofera oricarui cetatean drepturi egale intr-o mare masura. Sunt de acord ca solidaritatea omului modern si dorinta sa de conservare permanenta nu duc la fericire, dar nici iluzia sa nu poate fi sustinuta. De aceea acest sentiment este unul subiectiv, care variaza de la un individ la altul.
Din punctul meu de vedere, adevarata problema cu care se confrunta societatea moderna este numarul limitat de resurse, naturale si financiare. Daca resursele ar fi nelimitate, toate aceste probleme, inclusiv cele enuntate si argumentate de Manent, si-ar gasi rezolvarea. Acest fapt ar putea ajuta la realizarea dorintei lui Rousseau in ceea ce priveste revenirea la originea naturii umane. Insa, posibilitatea ca resursele sa fie nelimitate ramane doar un vis frumos, imposibil de realizat.
In concluzie, ma enumar printre sustinatorii ideilor lui Rousseau. Tinand cont de faptul ca acesta nu a reusit sa gaseasca un inlocuitor al liberalismului care sa fie dorit de societatea moderna, cea mai buna solutie ar putea fi perfectionarea sa, sau cel putin incercarea evolutiei in timp a acestuia.