23 noiembrie 2017

Taximetristii protesteaza impotriva sistemului de “ridesharing”



In ultimele zile, taximetristii din Bucuresti si Ilfov protesteaza in mod vehement impotriva companiilor care executa servicii de ridesharing (Uber, Taxify, Blackcab etc). Un proverb romanesc spune: “Hotii striga hotii!”, sa vedem daca este asa.

Avand in vedere ca nici autoritatile statului, nici media nu au acordat importanta protestelor (autorizate sau nu), am considerat ca ar trebui lamurita.
In primul rand, cum au protestat? In prima seara taximetristii de la “Selari” (intrare centrul vechi) au inceput sa faca “live-uri” pe Facebook contra Uber, chiar deveneau usor recalcitranti in momentul in care banuiau o masina de ridesharing prin zona. Au incercat sa isi prezinte nemultumirile unui agent al Politiei Romane, incercand sa il convinga sa “aplice legea”. In urmatoarea seara, lucrurile s-au dezvoltat, multe masini de taxi s-au adunat la Piata Victoriei si au pornit spre Universitate cu o viteza de maxim 20-30 km/h ocupand benzile 1 si 2.In alta ordine de idei, masinile care fac ridesharing inteleg ca au avut incasari destul de bune cat timp taximetristii protestau.
Realitatea sta in felul urmator:
1. E ilegal sau nu sa faci ridesharing?
Raspuns: Da si nu. Cei de la taxi sustin transformarea masinilor in “taximetre”(colantare, aparat de taxat, licente etc) pentru ca asa cere legea specifica. Pe de alta parte, sistemul de ridesharing nu inseamna transport de persoane in regim de taxi, iar cum lege pentru ridesharing in Romania nu exista despre ce discutam?
2. De ce merg oamenii cu Uber si Taxify?
Raspuns: Calitatea transportului, eficienta “waze”, masinile care vin exact la locul stabilit, nemultumirea fata de taximetristi etc. Atentie!! Pretul nu influenteaza alegerea decat intr-o proportie foarte mica.
3. De ce nu merg oamenii cu taxi?
Raspuns: Preturi facute din gura (50-100 lei pentru distante de maxim 20 de lei), masini care nu vin la comanda (pe ploaie in special), celebrele mainute(crestea pretul cursei doar apasand pe un buton), soferi cu comportament neplacut, masini foarte uzate etc.
Concluzii
Oamenii nu au inceput sa renunte in a lua un taxi din cauza pretului, au renuntat pentru ca s-au saturat de toate acele lucruri pe care le-am enumerat mai sus! Taximetristii trebuie sa inceapa sa isi creasca calitatea serviciilor daca vor sa isi recastige clientii! Injuriile aduse companiilor de ridesharing sau comenzile false nu vor ajuta la nimic. Mai nou am vazut si persoane care sustin actiuni violente si devastarea masinilor care executa actiuni de ridesharing (vorbim de anul 2017.. ar trebui sa evoluam ca tara si ca natie). Exista un sindicat care ii reprezinta si care trebuie sa vorbeasca in numele lor!
Sustin ideea ca preturile de 1.39-1.69/km sunt destul de mici si este greu sa ofer servicii de calitate.
Trebuie lamurita si ideea de “ridesharing”! Mai precis, intocmita sau modificata o lege care sa specifice negru pe alb tot ce presupune aceasta activitate.

UPDATE 09.02.2019:  In ultima luna, autoritatile competente, in speta politia romana, au decis amendarea si retinerea placutelor de inmatriculare a 2-3 soferi ce practicau Uber/taxify motivand ca acestia practicau transport de persoane in regim de inchiriere contra-cost fara a avea autorizatie in acest sens ( deci fara a respecta prevederile Legii nr. 38/2003 privind transportul în regim de taxi si în regim de închiriere ).
UPDATE 13.02.2019:  Soferii de taxi au atras din nou atentia reusind sa "blocheze" intersectia de la Piata Victoriei la orele diminetii. Discutia exista deja de 2 ani sau chiar de mai mult timp, incep sa cred ca nu se vrea stingerea conflictului. Am citit in Noiembrie 2018 ca exista un proiet de lege B621/2018 privind activitatile de transport alternativ cu un vehicul cu sofer "VTS".